Ini emelnya:-
AirAsia dah assigned flight lain untuk booking ni. Pertukaran hanyalah melibat jam berlepas yang lebih lewat sikit daripada yang asalnya ditempah. No big deal sebab kita pun bukan ada temujanji atau meeting yang perlu hadir pada jam sekian-sekian.
Flight 3 hari lagi dan rasanya nak pilih flight lain yang lebih awal sikit daripada yang telah diassignedkan oleh AirAsia, so kita "click here" lah untuk option lain.
Ada 2 choices, nak tukar flight lain ataupun nak credit akaun. Kalau pilih kredit akaun, amaun yang sama yang telah dibayar untuk booking ini akan disimpan di dalam akaun selama 90 hari untuk kita buat future booking.
Bila klik "Flight change" adalah beberapa option flight untuk kita pilih.
BENGANG # 1 - Ya Allah!!! Bila pergi website AirAsia untuk menukar flight ini, SLOW nak mampus!! Dok cuba nak tukar flight ni sambil tunggu anak bangun/mandi/bersiap untuk ke sekolah. Akhirnya terpaksa hantar anak ke sekolah dulu sebab websitenya mengalahkan pergerakan siput oink-oink yang demam!!
Balik dari sekolah anak, cuba buat lagi. Yey!! Dah laju. Dah pilih flight yang berkenan tu, sampailah pula ke part depa suruh pilih seat.
BENGANG # 2 - Nak pilih seat macam mana kalau dah gambarnya tak keluar?!! Kalau tak pilih seat, dia tak bagi move on to the next step pula. Kena juga pilih seat (yang tak boleh pilih sebab tak de gambar yang keluar!!) Dok buat banyak kali, hampir sejam stuck kat sini saja! Tak keluar-keluar juga gambar seat untuk membolehkan kita buat pilihan.
Setelah berkali-kali mencuba (dah berpuluh kali rasanya), maka keluarlah gambarajah untuk membolehkan kita memilih seat:-
BENGANG # 3 Tekan punya tekan seat yang masih "available", nothing happened!! Nombor seat yang dipilih tu tak register masuk dalam box tu. Cuba taip sendiri nombor seat ke dalam box tu pun tak jadi juga. STUCK juga lagi kat sini, tak dapat move on to the next step walapun dan cuba berkali-kali!!!
HOI !!! Kalau tak bagi customer tukar, nak suruh TELAN saja apa yang awak dah assigned tu, cakap sajalah!!! Jangan diberi option tukar yang TAK BOLEH NAK TUKAR TU!!! BUAT PEGHABIH BOREH, MASA DAN TENAGA saja deal dengan AirAsia nih!!
Yang bengangnya, bukan kerana flight re-schedule sangat, tapi option yang dibagi untuk tukar flight tu YANG MEMANG TAK GUNA!! Imagine kalau customer tu ada appointment/meeting penting dan rescheduled flight yang telah di assigned kan oleh Air Asia tidak sesuai dengan customer tu?!!
Last-last terpaksa juga TELAN rescheduled flight yang di assigned kan oleh depa!! Bengang sebab habis masa, tenaga dan boreh dok cuba nak tukar flight, nak dapatkan yang lebih sesuai untuk kita!!
Satu lagi insiden buat kita makin hendak berfikir berpuluh kali sebelum beli tiket AirAsia.
No comments:
Post a Comment