Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Saturday 24 June 2023

Norway Trip Day 2 -Honefoss, Norway (Mei/Jun 2023)

Trip hari pertama di Norway, dari Airport Gardermoen ke bandar kecil Honefoss, lebihkurang 65km jauh.

Mendarat dari Doha, hampir jam 3pm di Oslo Airport. Paspot Malaysia juga senang di Norway,  keluar/masuk sebagai pelancong, tak perlu apa2 visa. First thing lepas keluar ke balai ketibaan, kami cari kedai yang jual sim kad. Malangnya, tiada sebarang kedai pun dalam airport yang ada jual sim kad.

Seterusnya, pergi ke kaunter kereta sewa di aras bawah untuk ambil kereta yg ditempah. Yang ditempah tak siap cuci lagi, mereka tawarkan kereta lain (upgrade dgn harga yg sama). Kereta tu pula ada GPS, lega kami sebab hari semakin petang dan kami ingin tiba di Honefoss sebelum hari gelap (tapi mentari terbenam lambat, dekat 10mlm baru hari nak gelap). Tapi GPS tu tak update, ada sebahagian jalan tu kami bergantung kepada tanda arah jalan saja kerana GPS suruh pusing entah mana-mana, suruh u-turn tempat yang tak boleh u-turn etc.

*TIPS* Kami tempah kereta dari Malaysia, lagi awal lagi murah harganya. Kami ambil insuran penuh. Sekali fikir, lebih baik ambil insuran dari syarikat kereta sewa itu sendiri. Kalau ada apa2, urusan lebih senang, direct. Kalau bukan dari syarikat sewa kereta itu sendiri, mungkin kita terpaksa bayar dulu kemudian claim dari syarikat insuran semasa kita tempah kereta online tu dulu. Dua kali kerja.

Habis masa cari sim kad tadi, kami tak ambil gambar di Airport Oslo.

Selesai urusan kereta, jam dah 5pm lebih, terus kami drive menuju bandar Honefoss. Hotel juga kami tempah awal dari Malaysia memandangkan rapat bulan Jun, musim panas bermula, lagi susah nak dapat penginapan yang kompetitif.

Sampai hotel lebihkurang jam 7pm, selesai check in, terus pergi cari sim kad sebelum balik semula ke hotel bersiap utk tidur. Esoknya nak round bandar Honefoss sebelah pagi sebelum check-out.

*TIPS* Di Norway, kos agak mahal. Kalau perlukan capaian internet (sim kad), check dulu kadar roaming/internet servis provider kita. Kami dah beli dan set simkad Telia dalam phone, barulah teringat sms yang Maxis hantar sebaik saja menjejak kaki di Norway. Bila dibandingkan kadar bayaran, menyesal kami tak aktifkan roaming Maxis semasa tiba di airport lagi.

Orang Norway ni peramah dan suka membantu. Mereka tunjukkan tempat ini untuk beli simkad.

Esoknya, jalan kaki saja ke tempat2 menarik disekitar bandar ni. Bandar kecil Honefoss ni mengambil nama sempena air terjun (foss) yang agak besar ditengah2 bandar kot?

Bahagian bawah airterjun.

Jalan-jalan sekitar bandar, pagi hari minggu, orang masih tidur lagi agaknya.

Lebihkurang jam 11 pagi, kami bersiap2 utk check out ke destinasi seterusnya.