Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Saturday 1 July 2023

Norway Trip Day 3 - Honefoss ke Vossvangen, Norway (Mei/Jun 2023)

Pagi hari, selepas bersiar di bandar kecil Honefoss dan mengambil sarapan pagi di hotel, kami bertolak ke destinasi seterusnya di Vossevangen. Perjalanan sejauh 320km, berpandukan Waze (dan juga Google Maps), kami singgah di Ustetind, Voringfossen dan Eidford sebelum sampai ke Fleischer's Motel di Vossevangen.


Ustetind

Berhenti di tepi jalan di kawasan ini setelah mula nampak salji menebal di kiri kanan jalan.


  



Voringfossen

Voringfossen adalah kawasan tumpuan pelancong untuk melihat airterjun dari tanah tinggi. Ianya terletak dilaluan National Tourist Route Hardangervidda, laluan sepanjang 67km antara Haugastol dan Eidfjord.


Kami ada membaca review yang menceritakan pengalaman dia disaman kerana pakir di tepi jalan di kawasan ini. Dia menyarankan supaya pakir di kawasan hotel Fossli ini.

Bila kami tiba, kami dapati adapun kawasan pakir percuma disediakan untuk pelancong di kawasan bersebelahan hotel ini.


  


Eidfjord

Eidfjord juga merupakan sebuah kawasan/bandar kecil yang menjadi tumpuan pelancong. Ianya seolah-olah terpencil di kelilingi oleh bukit-bukau.



*TIPS* Sepanjang perjalanan kami dari Honefoss (dan juga dari lapanganterbang Oslo ke Honefoss sebelumnya), kami perhatikan tanda harga stesen-stesen minyak. Setakat ini harga yang kami perhatikan adalah dalam NOK22 (RM9.50) hingga NOK24 (RM10.50) seliter.

Sebelum masuk ke Eidfjord, kami nampak sebuah stesen petrol meletakkan tanda harga NOK19.98 seliter (RM8.70). Terus kami isi petrol penuh2 walaupun petrol masih ada lebih dari separuh tangki.

Selepas menziarah Eidfjord, kami teruskan perjalanan ke Fleischer's Motel di Vossvangen, sampai lebihkurang jam 8 malam (hari masih cerah) untuk penginapan selama 3 malam.


No comments:

Post a Comment

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...