Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Tuesday 28 October 2014

India November 2014 - Perancangan

Kami tertarik untuk ke Kashmir/Srinagar dalam percutian hujung tahun kali ini. Memulakan perancangan awal dengan meng"google" pakej-pakej percutian yang ditawarkan di India. Tiga pakej kami combined untuk percutian kali ini:-
1. Kashmir/Srinagar (termasuk Gulmarg, Sonamarg,  Pahalgam)
2. Golden Triangle (Delhi-Agra-Jaipur)
3. Ramthambore Safari
Setelah mengisi on-line tentang rancangan percutian ini, kami dihubungi oleh 5 buah agensi perlancongan di India, lalu kami meminta mereka memberikan sebutharga masing-masing. Kami juga meminta kelab percutian kami, Rovia, supaya memberikan sebutharga serta cadangan percutian India ini.

Setelah kami menerima sebutharga masing-masing, kami mengambil keputusan untuk menolak cadangan percutian yang dikemukakan oleh kelab percutian kami kerana itinerari yang dicadangkan tidak menepati citarasa kami. Lalu kami mula meneliti itinerari yang dicadangkan oleh 5 buah agensi pelancongan India. Spesifikasi kami secara amnya adalah seperti berikut:-
i) Ground packages untuk 15 hari.
ii) Pakej Percutian keluarga, 3 dewasa dan 1 kanak-kanak.
iii) Meliputi ketiga-tiga percutian seperti yang dinyatakan di atas.
iv) Penginapan sekurang-kurangan bertaraf 4 bintang
v)Penerbangan domestik ke Srinagar dan lain-lainnya tempat dengan private family coach (kereta/SUV)
Setelah tarikhnya ditetapkan, kami meninjau tiket penerbangan pergi-balik dari KLIA (KUL) ke New Delhi (DEL). Kami guna booking website kami yang memenangi award World's Leading Travel Booking Website

Kami dapati Malaysia Airlines (MAS) menawarkan harga yang paling murah lalu kami terus menempahnya. Waktu itu MAS membuat promosi harga tiket MATTA di masa harga tiket menerusi laman web MAS adalah lebih murah dari yang kami telah tempah.

No worries. Kelab Percutian kami menjamin harga tawarannya dengan ROVIA PRICE PLEDGE. Sekiranya adalah tawaran lain yang lebih murah dari Rovia, melalui Rovia Price Pledge ini, mereka akan membayar balik 150% dari perbezaan harga tersebut. Kami buktikan kepada Rovia bahawa tiket yang sama yang ditawarkan oleh MAS adalah lebih murah dari yang kami tempah dari Rovia. Kami kemudiannya dibayar balik lebihkurang dalam USD300 setelah kami membuat tuntutan Price Pledge, menjadikan harga tiket kami lebih murah dari yang ditawarkan oleh MAS waktu promosi MATTA tersebut. Memang berbaloi kami menjadi ahli kelab percutian ini.



(LUCKNOW)
Sementara itu kami dapat berita ini... banjir besar sejak 109 tahun (kalau tidak silap) melanda Kashmir/Srinagar. Walaupun banjir tentunya sudah surut akhir tahun nanti, tetapi, agen-agen pelancongan di India menasihati supaya membatalkan hasrat percutian di Kashmir/Srinagar. Mereka jangka keadaan tidak akan pulih sehingga akhir tahun, dikhuatiri keadaan kesihatan serta wabak penyakit masih menular.

(AGRA)
I say man! Kalau tiket penerbangan KUL-DEL belum dibeli, semestinya kami menukar 180darjah hasrat percutian ke India sebab Kashmir/Srinagar  merupakan agenda utama percutian yang didambakan seisi keluarga.

Tidak lama selepas itu, berita ini pula dilaporkan... India and Pakistan exchange fire in Kashmir border clashes. Terus tukar plan, gantikan Kashmir/Srinagar dengan Lucknow serta Jodphur, yang melibatkan 2 penerbangan domestik (Delhi-Lucknow dan Jodphur-Delhi) dan perjalanan dengan keretapi dari Lucknow ke Agra.


Daripada 5 agensi pelancongan India yang mengemukakan tawaran,  satu daripadanya ditolak awal-awal kerana kami tidak yakin dengan prestasinya setelah meneliti beberapa "reviews" terhadap agensi-agensi pelancongan berkenaan yang dikemukakan oleh badan-badan review termasuk tripadvisor, serta juga reviews yang ditulis oleh pelancong-pelancong yang pernah mengambil pakej dengan agensi berkenaan.

Akhirnya, 4 buah agensi pelancongan mengemukakan tawaran pakej yang menepati cita rasa serta tiada "reviews" yang negative atau teruk terhadapnya. Oleh itu, kamipun memilih agensi yang membuat tawaran yang paling murah di antara keempat-empatnya itu.

Tapi India memanglah India. Cut throat bisnes!! Selepas membuat pilihan, 3 buah agensi yang tidak berjaya itu masing-masing menawar harga yang lebih murah daripada yang asal. Ada satu daripada agensi tersebut menyatakan "whatever the lowest price you get, we will cut our price 100 rupees below the lowest price" !! Tetapi, kami menolak semua tawaran itu dengan baik kerana bimbang nanti ada "cut-corners" here and there. Lagipun kami sebelumnya telah meminta setiap mereka supaya mengemukakan tawaran harga muktamad setelah kami bersetuju dengan itinerari yang ditawarkan. Ada yang bagi diskaun dan ada yang tetap dengan harga tawaran asal sebagai tawaran muktamad mereka.

Hotel-hotel penginapan juga telahpun ditempah. Permintaan asal untuk hotel di Agra dan Jodphur terpaksa ditukar kerana tiada kekosongan pada tarkh-tarikh berkenaan:-

 

Warga Malaysia perlu mengambil visa untuk masuk ke India. Kami telahpun memohon Tourist Visa dan kini sedang menunggu kelulusannya. Memohon visa ini juga merupakan suatu pengalaman yang menarik. Tunggu artikel kami selepas ini. Kami akan cuba memberi panduan memohon visa melalui pengalaman kami sendiri agar (sekiranya anda ingin memohon visa India), permohonan anda akan lancar serta tidak bermasalah.

 Perkara-perkara lain yang belum selesai setakat ini:-

1) Tukar wang US dollar dan India Rupee
2) Insuran percutian/perjalanan
3) Lawatan ke klinik kesihatan untuk mendapatkan ubat-ubatan yang diperlu untuk dibawa bersama

Next post... memohon visa India....

No comments:

Post a Comment

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...