Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Thursday 18 December 2014

India Nov 2014 - Day 4 - Dari Lucknow ke Agra

Ini gambar depan Hotel Piccadily. Kena masuk melalui imbasan keselamatan. Di mana-mana hotel India yang kami tinggal, semuanya macam ni.

Phoenix Mall tidak jauh dari hotel kami. Pagi sebelum check out, kami berjalan kaki untuk meninjau mall tersebut.

Pintu masuk utama Phoenix Mall pun sama. Kena imbas untuk masuk.

Ini salahsatu kedai yang ada dalam Phoenix Mall. Ada juga alat imbasan di pintu masuk.

Kebanyakan kedai di Phoenix masih tutup kerana masih awal pagi (sebelum jam 11 pagi). Kami balik ke hotel untuk urusan check out.  Dalam perjalanan menuju ke stesen keretapi, sempat lagi singgah di Hazratganj untuk menukar baju yang tersilap saiz di kedai adachikan.

Di kawasan membeli belah yang terletak di Hazratganj, Lucknow... berdekatan dengan adachikan

Di dalam kedai adachikan...

Selepas membelibelah di kedai ini, kami hanya perasan bahawa kami tertinggal sebuah beg plastik yang mengadungi barangan yang kami beli di Phoenix Mall sebelumnya. Kami hanya menyedarinya setelah berada di dalam keretapi menuju Agra. Dalam keretapi, kami menelefon kedai adachikan tersebut untuk memastikan barangan tersebut sememangnya tertinggal. Keesokan harinya kami meminta Praveen (pemandu pelancong kami di Lucknow) untuk mengambilnya di adachikan, kemudian poskan ke Delhi ke pejabat GoMy Journey (tour operator kami). Barangan itu selamat sampai ke tangan kami setelah kami pulang semula ke Delhi 10 hari kemudian.

Di Lucknow Junction Railway Station, kami menunggu train 12003 Swarna Shatabdi yang bermula di Lucknow dan berakhir di New Delhi. Kami turun dipertengahan jalan iaitu di Tundla Junction, yang berdekatan dengan Agra.

Tiket koc kelas 1 (First Class AC Chair) ditempah sejak awal-awal lagi. Siap ada nama ditampal di bahagian luar koc berkenaan.

(Ini penumpang yang duduk atas Koc Kelas 1 juga, cuma tak bayar harga tiket aja)

Di dalam koc. Makanan disediakan sebanyak dua kali dalam perjalanan kami yang mengambil masa 3 jam lebih untuk sampai ke Tundla.  Kami hanya makan biskut kering dan minum jus dalam tin saja. Soup, kopi, teh dan lain-lainnya kami tak sentuh (phobia nasihat sakit perut air India - Alhamdulillah di sepanjang percutian kami, tidak seorangpun kena sakit perut/ceret beret)

Di stesen Tundla, Sunir, driver kami telah siap tunggu kami. Beliau memandu dari Delhi. Sampai lebihkurang 7.20pm, hari sudah gelap.

Kami terus ke Agra dan singgah di restoran berdekatan dengan hotel kami. Of course, menu yang sama lagi dengan tambahan roti nan.

Hotel kami di Agra - Taj Gateway...

Keesokan harinya selepas sarapan pagi, bersiap-siap untuk mengunjung The Red Fort, Taj Mahal dan Ud-Daula Tomb.