Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Saturday 28 July 2018

Reykjavik, Iceland - Jun 2018

Day 2 - 25 Jun, Isnin - Reykjavik

Dari Keflavik kami sampai ke pusat bandar Reykjavik sekitar jam 11am. Keadaan yang berangin dengan suhu 20c terasa agak sejuk walaupun cuaca cerah dengan sinaran mentari. Waktu check in tempat penginapan jam 4pm, lalu kami bersiar-siar di sekitar bandar dulu.

Tempat tumpuan pelancong yang pertama kami sampai.. kawasan gereja Hallgrímskirkja.

 

Berjalan kaki bersiar-siar di kawasan sekitar..

 
 

Kemudian bersiar-siar dengan kereta pula. Parking tepi jalan (bertenggek) sekejap untuk snap foto di kawasan ini..

 
 

Kami sampai ke kawasan Harpa Concert Hall (sekadar melihat dari luar sahaja sambil memandu) dan kemudiannya singgah di kawasan berdekatan untuk snap foto Sunvoyager.

 

Dalam pukul 3pm kami sampai ke tempat penginapan  AirBnB Soley's Place, Graenlandsleid Grafarholt, lebihkurang 10km dari pusat bandar Reykjavik.


Pemandangan luar tempat penginapan..

  

Dalam kawasan rumah penginapan yang teratur dan kemas..

 

Badan yang kepenatan setelah menempuh perjalanan yang jauh, rasa tak sabar-sabar nak cari bantal. Bilik tidur di Iceland dilengkapi dengan tirai yang agak tebal/hadang cahaya untuk keselesaan tidur kerana matahari memancar sepanjang hari musim panas ini. Tidur sekejap dan terbangun menjelang tengah malam. Pengalaman pertama merasai berada dalam suasana tengah malam yang tak gelap-gelap, bagaimana pun mata agak susah juga untuk lena.


Bangun untuk lihat matahari di tengah malam. Bagaimana pun langit diselaputi awan tebal menutupi matahari. Foto "Midnight sun" ini adalah pada lebih kurang jam 11:30 malam dan kemudian matahari tidak lagi kelihatan dek dilindungi awan tebal.

  

Matahari dilindungi awan lagi sebaik sahaja hampir terbenam. Jam pada waktu ini telah melepas 12 tengah malam.


Keesokannya, kami bertolak awal-awal pagi kerana jauh perjalanannya untuk sampai ke tempat penginapan seterusnya di samping menyinggah di beberapa tempat di sepanjang perjalanan.

No comments:

Post a Comment

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...