Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Wednesday 23 January 2013

Jakarta


Perjalanan selama dua jam dari LCCT ke Terminal 3, Soekarno Hatta Aiport  Perbezaan masa ialah 1 jam lewat berbanding Malaysia. Teksi boleh didapati di hadapan pintu keluar,  samada teksi bermeter atau kereta sewa.  Kereta sewa biasanya akan menetapkan harga tetapi masih boleh dirunding.   Waktu saya sampai, kira-kira jam 4petang, suasana jalan yang jam, jadi saya memilih untuk mengambil kereta sewa ke Hotel Aston Rasuna.  Jarak 40km mengambil masa 2 jam untuk sampai.....macet sesangat  tambang kereta sewa rp200,000 (rm64).



Di luar Terminal 3 Soekarno Hatta Airport, tempat menunggu teksi.













Teksi tentulah lebih jimat jika hendak kesatu-dua destinasi dalam sehari.  Seperti yang selalu ramai orang berpesan supaya menggunakan teksi bluebird.  Pengalaman sendiri mendapati pemandu teksi bluebird (warna biru) lebih mesra pelanggan, berbanding dengan teksi yang lain.

Tetapi jika hendak melawat banyak tempat, dari satu tempat kesatu tempat yang lain, tentulah menyewa kereta lagi menyenangkan.  Bayangkanlah jika berbelaja sakan di Mangga dua, kemudian mahu ke Tanah Abang dengan  bimbitan yang banyak,  kereta sewa lebih sesuai untuk menyimpan sementara apa yang dibeli.  Kadar sewa kereta rp600,000 sehari untuk 10-12jam, termasuk kos minyak dan pemandu.  Memilih hotel biarlah berdekatan dengan lokasi yang ingin dituju supaya tidak membuang masa dengan kesesakan jalan.






Pandangan dari kamar 2101,  Aras 21 Aston Rasuna Hotel.

















Cantikya Monas (Monumen Nasional ) di waktu malam
dan kenangan bersama Nana...

Terima kasih Nana.... meskipun mulanya agak ragu menerima salam perkenalan yang dihulurkan. Perbagai persoalan...hatta pemikiran negatif menguasai positif...akhirnya...terima kasih kepada persahabatan.  Semestinya kami menunggu kedatangan Nana ke Kuala Lumpur dengan tangan yang terbuka.










Tempat wudhu di Masjid Istiqlal... masjid yang terbesar di Asia Tenggara.  Kesempitan hidup menjadikan mereka agak kreatif mencari rezeki...menjual bag plastik untuk menyimpan sepatu, atau 'menjaga' telekong.  Ramai anak-anak kecil meminta simpati diluar masjid.
Merancang masa ketibaan dan pelepasan seperti lewat malam atau awal pagi untuk mengelakkan masa kesesakan.  Selain daripada Malaysia Airline dan Airasia, pesawat lain laluan Kuala Lumpur - Jakarta ialah KLM, Garuda dan Mandela (Tigerairways)

1 comment:

  1. Homestay tuan sgt menarik!!!!

    kalau tuan ke Kelantan,
    sila la ke homestay kami.

    -nak yang murah?
    -berbaloi?
    -selesa?

    Ini Jawapannya!!
    KOTA BHARU NUSANTARA HOMESTAY

    sila layari:
    http://nusantara-homestay.blogspot.com/

    ReplyDelete

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...