Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Friday 21 February 2014

Muka masam untuk London City Airport (LCY)



self-tag kiosk
Sebelum ini biasa tengok mesin untuk check-in.. tapi ini pula ialah mesin tag stiker untuk bag yang akan di check-in.  Bila dah letak tag boleh terus ke kaunter drop bag yang tak payah beratur.  Mesin bersusun banyaknya tapi tak ramai yang guna.  Kami mencuba.. masukkan butir-butir yang ditanya.. 4 bag untuk daftar.. fail... Minta tolong staff yang bertugas.. pun tak dapat juga.. akhirnya kena juga beratur dalam barisan yang agak panjang.

Sampai giliran kami di kaunter... lebih timbangan??? kena bayar 40pound???... adusss banyak tu... bayar untuk yang tak sepatutnya dibayar..

Ceritanya begini..

Memandangkan kami tak nak bawa banyak bag yang besar-besar.. fikir mungkin tak muat kereta sebab sepanjang percutian ini kami bernormad dari satu destinasi ke destinasi.  Semua barang-barang disusun dalam 4 bag.. mana yang yang nak buka dulu..atau kemudian.. supaya tak perlu angkat semua bag bila sampai ke destinasi.
2 bag saiz bagasi dan 2 bag lagi saiz kabin.  Iberia membenarkan check-in 20kg untuk setiap penumpang... ok lebih dari cukup untuk kami berempat.
Masa check in... 4 bag untuk check in... 8kg, 9kg, 18kg dan 29kg.. jumlah 64kg.. kalau nak kira kami masih boleh bawa muatan hingga  80kg... tapi kami dikenakan caj lebih muatan untuk bag yang 29kg..alasan 20kg seorang dan tak boleh kongsi walaupun kami dalam satu group keluarga.

Kami tempah air ticket dari Iberia. Seperti kebanyakan airlines, mereka membenarkan bagasi sehingga 20kg per piece (ada yang lebih pun sekarang ni termasuk MAS) dan membenarkan "pool" sekiranya ada bagasi yang terlebih daripada 20kg berat (syaratnya asalkan tidak melebihi 32kg). Jadi OKlah bagi kami yang mempunyai limit 80kg utk 4 org. Yang tak OKnya apabila ticket Iberia yang kami tempah itu, flightnya di operate kan oleh BA (British Airways), code sharing la tu, agaknya. Syarat BA langsung tak boleh lebih 20kg PER PIECE, dan tak boleh "pool" (limit kami 80kg, actual bagasi weight kami 64kg).

So hati-hati tang bagasi ni. Sila baca polisi bagasi airlines yang anda akan naiki di website airline berkenaan, walaupun anda menempah ticket daripada airlines yang lain. 

Itulah pengajaran yang berharga 40pound... supaya lain kali tak terlepas pandang syarat dan peraturan setiap pesawat, terutama yang tak biasa naik.  Buat homework lebih sikit ya abang dan mama!!!

Pemeriksaan keselamatan yang ketat.. buka kasut, tali pinggang, jaket, buka shawl,  lap mesti dikeluarkan dari bag, liquid, toiletries yang kurang dari 100ml mesti dimasukkan dalam plastik clear, poket mesti dikosongkan.  Dua kali bag galas Theha melalui mesin pengimbas... rupa-rupanya ada terselit jus mangga dari pesawat Oman Air yang lupa dikeluarkan.

Pesawat yang sepatutnya berlepas ke Malaga, Spain pada jam 9.40am tertangguh 1jam..  ish.. ish.. dah lah pagi-pagi lagi 3jam sebelum kami dah sampai ke airport, bimbang jadi macam Ryan Air dulu..

red button untuk pengalaman hari ini di  LCY!!
 Dated: 19.12.2013


No comments:

Post a Comment

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...