Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Saturday 20 February 2016

Winter di Tokyo, Mushashi Koyama

30 Disember, 2015

Balik dari Harujuku petang tu, barulah boleh meninjau kawasan tempat tinggal, Koyama .


Mencari bahan mentah di pasaraya berdekatan, Ozeki. Tidak lepaskan peluang membeli King Crab untuk dimasak tomyam. Di Malaysia, harganya dua kali ganda (tengok harga di Jusco Bandar Utama).  Selain Ozeki ada juga kedai grocery Tokyo Store di tingkat atas stesen.


Barulah sempat nak rakam gambar apartment tempat tinggal.. biasalah di Jepun.. ruang terhad.. orang Jepun kalau datang Malaysia, memang beraya la mereka.. betapa luasnya rumah berbanding dengan tempat mereka.. Apartment unit studio, walaupun sempit tetapi lengkap segalanya dengan dapur, mesin basuh dan pengering.  Seronok juga bergerak dalam ruang yang sempit.. senang nak capai apa-apa, cuma kena pastikan barang, beg dan kain baju dalam keadaan yamg tersusun.. kalau tak macam tongkang pecah jadinya..







Musashi Koyama PALM Shopping Arcade,

Antara dua shopping arcade yang terpanjang di Tokyo. Shopping arcade ini dibina untuk keselesaan membeli belah dalam apa-apa musim pun.. orangramai dilindungi dari cuaca sejuk, panas, hujan mau pun salji.  Macam-macam kedai ada, rasanya lengkap untuk keperluan penduduk setempat untuk mencari keperluan mereka.  Mode Off, rangkaian kedai bundle yang menjual macam-macam barangan secong hand... buah-buah yang dijual di sini pun agak murah jika berbanding di supermarket.




Menarik perhatian saya..  kedai aksesori di shopping arcade ni.. macam tepi jalan saja dengan suasana orang ramai yang lalu lalang.  Meja display lapang, ada yang diletak di luar kedai... tanpa jaringan jeriji dan pak jaga.  Sempat saya mengintai tengok... nak kata muroh harganya lumayan ribuan RM juga lah.  Oh! amannya berniaga tanpa rasa gusar dan takut.. (mudah-mudahan Malaysia ku akan mencapai tahap keselamatan seperi ini juga)



Bab kucing di Shibuya belum habis lagi.. masuk tinjau kedai kucing di Koyama pula..








Bukan kucing saja..


Menikmati keenakan sushi di tempatnya sendiri... seorang pekerjanya boleh bertutur bahasa inggeris, ramah melayan kami.. hinggakan beberapa kali kami makan makan malam disini..


No comments:

Post a Comment

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...