Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Thursday 23 March 2017

Februari 2017 - Krabi, Thailand

Krabi adalah sebuah destinasi yang mesra-muslim yang boleh dijadikan destinasi pilihan bagi pelancong-pelancong muslim ke Thailand.

Perkara pertama yang dicari sebaik saja mendarat di lapangan terbang Krabi adalah simkad mobile data. Kami memilih DTAC, hanya 149 Baht (RM17), cukup untuk 3 hari semasa di sana. Ia memudahkan kami untuk mencari tempat-tempat yang ingin dituju dengan menggunakan applikasi seperti google maps, waze, tripadvisor dsb selain dari untuk tujuan komunikasi melalui whatsapp, FB dsb. Coverage 4Gnya adalah baik hampir di semua kawasan yang kami jelajah.


Untuk pengangkutan ke hotel penginapan yang terletak di Ao Nang pula (lebihkurang 25km dari airport), kami pada mulanya bercadang untuk mengambil teksi sahaja (Baht 600 untuk sebuah teksi, sehala) tetapi ubah fikiran bila ternampak tambang shuttle bus hanyalah Baht 150 seorang sehala untuk ke Ao Nang.


Dengan shuttle bus, perjalanan ke Ao Nang memakan masa agak lama berbanding teksi.. kira2 45 minit. Beritahu hotel yang dituju dan mereka akan hantar ke situ.


Tiket akan diperiksa dalam perjalanan


Sampai ke tempat penginapan, Srisuksant Resort..


Pemandangan di sekitar resort..







Kawasan pantai di seberang jalan di hadapan resort..




Berjalan kaki ke pekan Ao Nang sehingga ke kawasan masjid Ao Nang yang terletak kira-kira 2.5km dari resort...


Masjid Ao Nang dan sekitarnya... banyak restoran halal di sini.  Manakala Ao Nang muslim street mula beroperasi bila menjelang malam


Hari pertama tiba, kami menuju ke Chaba Thai Kitchen, lebihkurang dalam 1km berjalan kaki dari resort... Kedudukan restoran ditepi pantai, sambil  makan malam dapatlah menghayati keindahan sunset dengan suasanan yang tenang dan santai.





Banyak aktiviti yang boleh dilakukan di Krabi.  Terdapat banyak pakej-pakej yang ditawarkan oleh banyak vendor perlancongan di sepanjang jalan, yang antaranya akviti-akviti seperti menjelajah pulau, elephant ride, water rafting, kayak, emerald pool hot spring dll.  Sekiranya hendak senang, pilih saja pakej semasa tiba di lapangan terbang. Katanya, pakej-pakej yang ditawarkan di airport lebih memuaskan dan harga tawaran boleh dirunding.

Kami mencuba spa di Massage Corner, yang dikatakan paling popular di Ao Nang, terletak tidak sampai 1km dari resort penginapan.  Suasana di sini agak selesa kerana kami diberi bilik untuk dua orang memandangkan waktu pagi tidak ramai lagi pengunjung.

Spa sekali lagi, kali ini di Forest Thai Massage, yang terletak berdekatan dengan resort (lebihkurang 300m), kerana ada beberapa jam lagi sebelum ke airport untuk bertolak pulang pada petang itu.



Wei Rich massage terletak di hadapan resort penginapan,tapi tidak cuba spa di sini...


Di airport Krabi, sebelum masuk boarding, makan tengahari masakan thai di Thai Muslim Food Stall yang terletak di luar terminal ketibaan.


No comments:

Post a Comment

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...