Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Thursday 16 October 2014

Turki (Jun 2011) - Part 2 : Parmukalle, Cappadocia, Mevlana Jalalludin Rumi


Parmukalle - Kami dulunya dah buat entri pasal Parmukalle DI SINI.

Ini foto-foto semasa dalam perjalanan ke Parmukalle...


Pemandangan di sekitar Parmukalle...


Ini gambar di penginapan kami selepas melawat Parmukalle. Waktu tiba di tempat penginapan, hari sudah menjelang sore. Makan malam kami disediakan di kawasan kolam renang, tempat terbuka yang membolehkan kami menikmati pemandangan malam yang menarik. Sebelum makan malam, kami berendam di kolam air panas semulajadi yang disediakan di dalam kawasan hotel. Sudah tidak ingat apa nama hotel dan exactly di mana tempatnya.



Perjalanan seterusnya adalah ke Konya....


Di Konya ini terdapat makam Maulana Jalaluddin Rumi. Satu entri blog (yang nampaknya meminati Rumi) mengenai Konya ada DI SINI. Tidak banyak foto dapat diambil di dalam kawasan makam Rumi kerana foto tidak dibenarkan. Imej-imej makam Rumi dari google boleh dilihat DI SINI.


Selepas Konya, kami melawat "Derinkuyu Underground City", sebuah perkampungan/kawasan di Cappadocia. Di sini kami berpeluang meninjau kawasan-kawasan di mana di zaman dahulu mereka membuat penempatan di bawah tanah. Kami meninjau dengan memasukki lubang-lubang dan lorong sempit untuk tiba ke kawasan kediaman yang lebih luas serta lebih dalam di bawah tanah. Sungguh menarik. Gambaran videonya boleh dilihat DI SINI.


Perjalanan diwaktu sore, menuju tempat penginapan di Cappadocia. Kami melawat semula sekitar kawasan ini pada keesokan harinya untuk menikmati pemandangan-pemandangan rupabentuk bumi semulajadi yang sangat indah.




Ini snapshots dari tempat penginapan kami ke arah tempat Hot Air Balloon.


Lawatan ke beberapa tempat yang menarik di sekitar Cappadocia yang mana pemandangan bentuk mukabumi semulajadi begitu menarik..







Di sebelah malam, kami menyaksikan The Whirling Dervish di Dervish Evi. Whirling Dervish ini sebenarnya tidak termasuk dalam itinerari pakej percutian kami, tetapi sejak awal-awal lagi kami telah memberitahu pemandu pelancong kami yang kami hendak menyaksikan "tarian" ini. Persembahan Whirling Dervish ini ada di banyak tempat di Turki. Kalau sampai di Turki, jangan lepas peluang untuk menyaksikan sendiri "tarian" yang di asaskan oleh Mevlevi Order (kumpulan sufi pengikut Maulana Jalaluddin Rumi) 








Part 3 yang akan menyusul selepas ini... balik ke Istanbul. Dalam perjalanan balik kami singgah di Tuz Lake. Entah kemana dah foto-foto yang kami ambil di kawasan tasik garam ini.


No comments:

Post a Comment

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...