Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Monday 14 August 2023

Norway Trip Day 16 - Trondheim to Lillehammer (Mei/Jun 2023)

 
Ini adalah perjalanan kami yang paling jauh (lebih 350km) dalam trip Norway kali ini. Jam 8 pagi dah siap hendak bertolak dari Trondheim, juga untuk mengelak dari membayar pakir kereta yang mahal.



Sebelum berhenti di Oppdal, kami singgah di sebuah stesen minyak, ingat untuk minum kopi tapi belum buka lagi. Jadi kami isi minyak saja (walaupun tangki ada lebih separuh lagi) kerana tengok harga seliter tu dalam lingkungan target harga kami.

Oppdal


Laluan ke Sohlbergplassen bukanlah dalam rancangan kami, tetapi kami nampak ada tanda "scenic route" apabila nak sampai ke suatu persimpangan. Check waze, laluan ini melencong dari jalan utama yang kami sedang lalui tapi kemudian akan bertemu balik nanti dihujung. Kena buat sikit perjalanan patah-balik untuk memasukki laluan yang sedang kami lalu.

Masa masih banyak, lalu kami melencong ke jalan tersebut. Ada beberapa tempat pandangan yang menarik kami berhenti di sepanjang lencongan ini. Salahsatu tempat itu, di Sohlbergplassen, disediakan pelantar tinjau yang menjadi tumpuan pelancong. Semasa kami sampai, terdapat beberapa kumpulan pelancong juga berhenti di sini.

Sohlbergplassen


Lain-lain tempat di sepanjang perjalanan



Menghampiri bandar Lillehammer, kami singgah dulu di Hafjell, di mana acara terjunan ski (giant slalom) sukan Olimpik Musim Sejuk 1994 dilangsungkan.

Hafjell



No comments:

Post a Comment

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...