Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Thursday 17 August 2023

Norway Trip Day 17 - Lillehammer (Mei/Jun 2023)

Ini adalah perjalanan paling jauh trip Norway kami, hampir 400km jarak perjalanan. Satu lagi papan tanda kreatif jalanraya Norway, bermaksud "Berkongsi jalanraya/Share the road"

Di Lillehammer, kami menempah homestay. Tuan punya rasanya orang Rusia. Kami hanya semalam di sini. Sampai petang, esok paginya check out untuk bersiar-siar di bandar Lillehammer.

Homestay yang kami inap berada di kawasan tanah yang agak tinggi.

Terjunan ski (giant slalom)  yang dibina untuk sukan Olimpik musim sejuk 1994, tidak jauh dari pusat bandar Lillehammer.

Sebelum bertolak ke tempat penginapan seterusnya, kami ziarah The Norwegian Road Museum. Kami bersiar-siar di bahagian luar museum sahaja, tidak berminat untuk masuk ke dalam. Taman untuk beriadah disediakan, kami dapati lebih ramai orang bersantai daripada menziarahi museum.

Dalam perjalanan kami ke penginapan seterusnya, kami singgah sekejap di kawasan ini untuk menikmati pemandangannya. Bangunan bewarna oren itu adalah tandas awam di kawasan rehat. Ianya percuma.

Kami sampai ke tempat penginapan di Gardemoen, Comfort Hotel RunWay, sebelah petang. Esoknya kami hantar pulang kereta sewa di lapanganterbang Oslo Gardemoen, sebelum menziarahi bandar Oslo dengan pengankutan awam.

TIPS - Untuk mengelakkan caj petrol yang lebih mahal, kita isi penuh tangki sebelum menghantar pulang kereta. Rata-rata kami survey stesen minyak kawasan ini menawarkan harga dalam NOK23/24 se liter. Jadi kami check waze, dekat icon stesen minyak, ia paparkan stesen-stesen minyak yang berdekatan dengan paparan harga sekali. Kami jumpa sebuah stesen minyak, tidak berapa jauh dari hotel/lapanganterbang yang menawarkan harga bawah dari NOK20 se liter. Bila kami ke sana, memang benar harga yang ditawarkan sama dengan harga yang dipaparkan dalam waze.