Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Sunday 15 December 2019

KEMBARA DI BUMI BALKAN, Pengalaman Memandu Sendiri

(Oktober/November 2019)

Pengalaman berkunjung ke negara Balkan baru2 ini merupakan satu kenangan yang sangat indah, akan cuba disimpan disini untuk rujukan akan datang, manalah tahu ada rezeki lagi untuk ke sana. Negara Balkan terkenal dengan keindahan alam semulajadi yang sangat cantik hingga tak mampu untuk digambarkan dengan ungkapan melainkan dengan melihat dengan matakepala sendiri.  Hanya dengan berkereta untuk sampai ke tempat2 sebegini, sebab pengangkutan awamnya masih tidak menyeluruh.

Lesen memandu Malaysia (asalkan dwi-bahasa, english) boleh diguna-pakai di sana

Bermula di Skopje, Macedonia dan berakhir juga di situ, kami memandu satu loop pusingan, 4 kali melalui sempadan Montenegro yang berbeza.

(Macedonia square, Skopje)

Pertama, masuk melalui Shkoder (Albania) ke Ulcinj dan keluar dari Kotor ke Dubrovnik (Croatia).  Kemudian, perjalanan  dari Sarajevo (Bosnia) merentas  bahagian tengah  menuju ke Podgorica sebelum masuk semula ke Albania.  Semuanya melalui pemandangan yang berbeza yang sangat cantik sekali.

Tujuh negara-negara Balkan yang dilawati adalah:-
  1. Bulgaria, 2 malam penginapan di Sofia dan daytrip ke Plovdiv
  2. North Macedonia, jumlah 4 malam penginapan meliputi Skopje, Tetovo, Lake Ohrid dan Matka Canyon.
  3. Albania, menziarah ibu negaranya, Tirana, dan menginap semalam di Shkoder.
  4. Montenegro selama 3 malam, menziarah Ulcinj, melewati Budva dan menginap di Kotor. Menginap semalam di Podgorica dalam route perjalanan balik.
  5. Croatia, singgah bersiar-siar di old town Dubrovnik sebelum bermalam semalam di Slano.
  6. Bosnia Herzegovina selama 7 malam. 2 malam di Mostar, semalam di Una National Park, semalam di Travnik dan 3 malam di Sarajevo. Antara lain-lain tempat yang dilawati di Bosnia dalah Neum, Kravice waterfall, Blagaj dan Jajce.
  7. Kosovo, singgah semalam di Prizren, kemudian ziarah ibunegaranya, Prishtina, dalam perjalanan balik ke Skopje, Macedonia.
Masa kami pergi pada bulan November ialah masa musim luruh, menambah keindahan pemandangan dengan warna warni daun merah kuning hijau yang bercampur.  Pun begitu taburan hujan agak banyak pada musim ini dan waktu siang yang pendek perlu diambik kira dalam perancangan.

Rancangan asal adalah untuk menikmati keindahan tasik buatan manusia dengan menaiki feri di Lake Koman menuju ke Fierza. Kami menghubungi syarikat perkhidmatan feri berkenaan lalu dimaklumkan bahawa operasi feri ditutup pada musim sejuk (November hingga April) dan akan beroperasi semula tahun depan.

Rancangan Lake Koman ini diganti dengan Una National Park di Bosnia, taman air terjun yang besar yang terletak di sebelah utara sempadan Bosnia di mana Plitvice National Park, yang kami ziarahi pada tahun 2015 dahulu, adalah kawasan air terjun yang sama di sebelah sempadan Croatia.

Keadaan jalanraya di Balkan boleh dikatakan keseluruhannya baik.  Mungkin di Bosnia dan Macedonia kami melalui jalan yang agak sempit dan berliku, serta ada ketulan batu jatuh di tengah jalan.  Tapi suasana begitu tidak mengejutkan selepas pengalaman kami memandu di Iceland.

Sebahagian jalan-jalan di Macedonia, Bosnia dan Albania dikenakan toll. Bayaran boleh dengan euro atau kad jika takde matawang tempatan.

(Scenic road Pluzine-Zabljak, dari Sarajevo ke Podgorica)

Tidak mahu bermasalah dengan bayar saman pandu laju, yang selalunya mahal di tempat orang, kita selalunya akan lebih patuh kepada papan tanda had laju. Hanya di Bosnia dan sedikit di Albania nampak ada polis trafik di setengah-setengah jalanraya. Bosnia juga sering bertembung dengan perangkap kamera pandu laju.  Semasa ke Martin Brod menuju Una National Park, kami ditahan oleh polis dan ditanyakan beberapa soalan sambil diperiksa dokumen perjalanan dan dokumen kereta. Kemudian polis tu minta en. driver keluar dari kereta dan kata penumpang sebelah tak pakai tali pinggang.. haaa??? rasanya dia pun nampak yang penumpang tekan butang nak buka tali masa kereta dah pun berenti.. Mujurlah en. driver pandai jawab.. tak mungkin.. kalau tak kereta akan berbunyi sepanjang masa, mahupun untuk penumpang belakang juga.. Kemudian barulah dia benarkan kami teruskan perjalanan.  Di sebuah pekan kecil semasa menuju ke Jajce, perasan speed kamera menyala walaupun laju kereta pada masa itu kurang dari 50km/j. Rupa-rupanya had laju kawasan itu adalah 30km/jam. Walau bagaimanapun sehingga kembali ke Malaysia, tiada saman had laju diterima setakat ini.

Tentang parking, biarlah bersusah2 terkial2 nak bayar kat mesin atau bayar mahal pun, daripada kena hadapi keadaan yang lagi susah seperti kena saman atau tayar kena clamp.  Di Bosnia banyak kes kereta kena angkat bila parking tepi jalan sebarangan.

Di Bulgaria (highway) tak nampakpun operasi had laju. Semasa memandu dari Sofia ke Plovdiv, had laju highway ditandakan 130km/j, kita memandu 160km/j pun, orang lain laju saja memotong.

(Alexander Nevsky Cathedral, Sofia - Bulgaria)

Semasa urusan di sempadan merentas negara, tiada sebarang kesukaran yang kami hadapi.  Di Bulgaria, pemeriksaan agak lama dan  kastam akan periksa bonet kereta juga.  Pass vignette boleh di beli di mesin disempadan itu juga.

Semasa melintas sempadan Croatia-Bosnia menuju ke Neum pula, kami terkejut sebab petugas tak sambut pun pasport yang kami hulur, isyarat tangan supaya terus jalan dan tak periksa apa-apa.

Kebanyakannya kami menginap di homestay. Kami tak book awal supaya lebih flexi jika tetiba nak tukar plan (memang beberapa kali bertukar), sehari atau dua hari sebelum baru kami book tapi tak boleh bayar dengan kad.  Kebanyakan kena bayar cash pada pemilik.  Masalah juga sebab kami cuba untuk tidak bawa banyak tunai.  Bukan musim puncak maka bolehlah kot flexi camni, kalau musim peak, selalunya akan fully booked semua...

(Homestay apartment 2 bilik di Mostar)

Wifi... ya.. sangat diperlukan sepanjang masa walaupun boleh guna offline map.  Sebab kekadang nak search apa2 sepanjang perjalanan, spt tempat parking, nearest hotel, tempat makan  atau apa2 saja. Paling ekonomi ialah dengan membeli simkad setiap negara yang di lawati. Kos wifi/sim kad termasuk top-up yang dibelanjakan adalah dalam RM130 untuk 4 negara. Di Albania, Croatia dan  Kosovo kami guna offline map sahaja tanpa wifi, kerana tidak menginap lama.

Kami tak beli sim semasa di Croatia sebab singgah di Dubrovnik sahaja dan terus akan masuk ke Bosnia.  Sebab leka berada di old town Dubrovnik, keluar pun agak lewat menuju ke Neum, Bosnia. Jalan kecil di lereng banjaran gunung dan sebelah lagi pula ialah pesisiran laut Adriatik.  Sangat cantik pemandangannya.  Kami belum pasti lagi di mana nak bermalam.  Hari dah gelap dan tak berani nak terus ke depan takut tak jumpa hotel, akhirnya singgah mencari hotel di Slano (Croatia) secara walk-in.  Hotel yang paling mahal kami bayar untuk  malam tu.. 100 euro untuk 2 bilik... merasa duduk hotel tepi pantai yang tak sempat kami hayati keindahannya sebab sampai dah gelap dan esok pagi2 lagi kami dah check out.

(Dubrovnik, Croatia)

Kembara kali ini kami tidak risau dengan habisnya wang tunai (di setiap negara) kerana kali ini kami pakai BigPay, yang merupakan sebuah mastercard dan juga ewallet. Yang bestnya, kadar tukaran matawang asing adalah berdasarkan rate internet, at least 2% lebih murah berbanding dengan perbelanjaan dgn kredit/charge card biasa. Pergi saja mana-mana ATM yang ada logo VISA/MASTECARD etc, dan keluarkan wang tempatan sepertimana kita mengeluarkan wang tunai di mesin-mesin ATM. Pengeluaran wang dicaj RM10 (caj BigPay) bagi setiap pengeluaran. Mengeluarkan wang di Bosnia, kami dikenakan hanya caj pengeluaran sahaja (RM10), sementara kadar tukaran wang asing berdasarkan rate internet yang lebih murah dari rate komersial. Tiada caj lain, seperti caj penggunaan mesin ATM atau caj bank berkenaan. Tetapi di Turki, mengeluarkan wang di ATM ada caj penggunaan (oleh bank berkenaan) sebanyak 5.99% dari jumlah yang dikeluarkan, ontop of RM10 caj pengeluaran BigPay.  Walaupun begitu, ianya lebih murah dari tukaran wang yang di buat kat Malaysia.  Penukaran wang RM80 dapatlah Lira100 di Malaysia, tetapi pengeluaran wang di ATM Turki (termasuk semua caj yang dikenakan) adalah dalam RM77 untuk Lira100.

Kami rekomen penggunaan BigPay apabila travel ke luar negara. Guna link ini -> http://bigpay.link/referrals untuk memohon BigPay anda dan dapatkan RM10 percuma dikreditkan dalam kad anda semasa memohon dengan menggunakan code PEYIOFV5DN.

Tidak perlu bawa wang tunai yang banyak kerana boleh dikatakan di keseluruhan tempat yang kami pergi, bayaran boleh dibuat dengan kredit/charge card. Oleh itu kami guna Big Pay Mastercard ini utk pembayaran kerana kadar pertukaran matawang asing yang lebih murah dan tiada komisen charge sepertimana yang dikenakan oleh kad kredit/charge biasa (rate tukaran wang asing komersial serta caj komisen).

Tiada masalah pasal makanan, lagi pun dapur bergerak kami sentiasa ada, serba sedikit pes dah kami bawa.  Lagi pun kami banyak menginap di kitchenette home, senang nak masak.  Di Skopje kedai makanan halal banyak terdapat di sekitar old town bazar sebab ramai komuniti Islam.  Selebihnya kami beli seafood dan masak dengan pes.

Di Albania, dari apa yang kami baca tentang makanan halal kurang menyakinkan walaupun negara tersebut majoriti penduduk adalah Islam. Di negara-negara Balkan, mereka tidak ada suatu badan khas seperti JAKIM untuk memberikan logo "Halal".  Dari perbualan dengan warga tempatan, Kosovo dan Bosnia adalah lebih 95% muslim. Di Montenegro, penduduk Islam lebih tertumpu di kawasan selatan (Ulcinj) bersempadan dengan Albania. Perjalanan kami dari Skopje, North Macedonia ke Albania dan Ulcinj, Montenegro, kami nampak banyak masjid-masjid di sepanjang jalan.

(Skanderbeg square, Tirana)

Kosovo, mengikut seorang warga tempatan yang kami temui, mengatakan tiada masalah tentang makanan halal di seluruh Kosovo kerana 98% daripada mereka adalah muslim.  Kami dapati banyak masjid-masjid dibina di sini.

(Pemandangan dari hadapan hotel penginapan di Prizren, Kosovo)

Dari segi komunikasi, negara-negara Balkan tidak begitu fasih bertutur dalam bahasa Inggeris, kecuali di tempat-tempat tumpuan pelancong. Warga muda mereka lebih berpengetahuan untuk bertutur dalam bahasa Inggeris berbanding dengan warga tua mereka.