Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Thursday 26 December 2019

Plovdiv, Bulgaria - Kembara Balkan (Nov 2019)

Plovdiv (02/11/2019)

Highway yang selesa ke Plovdiv (dari Sofia) membantu mempercepatkan day-trip kami, sejauh 150km.  Di highway yang speed limitnya 130km/j, berdesing kereta lain memotong. Bila jeling kepada speedometer, rupa-rupanya kami juga memandu laju, 160km/j 😮. Sepanjang pemanduan di Bulgaria, kami tidak pernah terserempak dengan polis trafik menjalankan operasi, kecuali sekali selepas melepasi sempadan pada hari pertama sampai. Mereka periksa paspot kami ditepi jalan.


Sampai di Old town Plovdiv, pagi-pagi hari. 


Mula cari tempat parking kereta, tetapi tidak dapat parkir di situ kerana bayaran pakir hanyalah dalam matawang Bulgaria (BGM) dan tidak terima kad. Kami tidak punya BGM tunai. Di kawasan Old Town ini tak boleh pakir sebarangan, nanti kena angkut kereta. Akhirnya kami pakir di tepi jalan, masih banyak ruang kosong di pagi hari. Bayar 3 euros untuk 3 jam kepada penjaga yang datang kutip duit pakir.

Plovdiv terbahagi kepada beberapa bahagian yang berdekatan, boleh diterokai dengan berjalan kaki sahaja:-
Old town - banyak kesan sejarah seperti Dzhumaya Mosque, Roman stadium, Ancient theatre dan museums.
Kapana - kawasan kreatif yang dilukis/dihias dengan pelbagai idea, cantik untuk bergambar.  Di sini bayak bar dan cafe.
Tsar Simeon's garden
Danov hill 

Dzhumaya Mosque

Plovdiv mula dikuasai oleh Daulah Osmaniah pada tahun 1363. Sultan Murad II (1421-1451) telah meruntuhkan bangunan masjid asal dan membinanya semula di mana strukturnya kekal sehingga ke hari ini. Hüdavendigâr Camii atau Cuma Camii, adalah nama masjid ini dalam bahasa Turki.  Kami tidak sempat masuk  ke ruang solat kerana berkunci dan hanya di buka masa waktu solat sahaja.  


Bersiar-siar dengan berjalan kaki di sekitar kawasan Old town yang agak luas dan besar kawasannya, berpandukan tanda-tanda jalan.


Beberapa pemandangan di sekitar Plovdiv Old town.


Kalau bayar tiket masuk Ethnographic Museum ini, boleh guna tandas free 😅


Di kedai souvenir ini kami jumpa magnet IYI


Kembali ke Sofia dengan destinasi seterusnya adalah memasuki kembali North Macedonia keesokan harinya, melewati Skopje untuk terus ke Tetovo dan Ohrid.

No comments:

Post a Comment

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...