Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Saturday 29 February 2020

THE TOP Penang Theme Park (Februari 2020)

13/02/2020 (Khamis) - 15/02/2020 (Sabtu)

Kami menginap di Hotel Ixora di Seberang Perai, kerana menghadiri event selama dua hari di situ. Selepas event berlangsung, sebelum balik ke KL, kami crossed Jambatan Pulau Pinang untuk ke pulau kerana sudah bertahun kami tidak menjejak kaki ke sana. 


Hati-hati menikmati pemandangan laut semasa berada di atas jambatan itu. Ada accident kecil (langgar belakang) berlaku pada kereta di sebelah kami. Kami agak pemandu itu leka memandang ke laut dan tidak sedar kereta di depannya telah slow down/berhenti disebabkan sedikit kesesakan lalulintas.

Setelah google 'best nasi kandar in Penang', kami ke Restoran Hameediyah yang terletak di Lebuh Campbell, Georgetown, untuk late breakfast/early lunch. Mula beroperasi pada tahun 1907, restoran ini adalah restoran nasi kandar tertua di Penang.


Agak susah untuk dapat pakir di tepi jalan restoran ini (pakai kupon parking), lalu kami cari kawasan pakir berbayar yang terdekat. Hanya RM2 sejam, bayar dengan Touch 'N' Go. Keluar dari kawasan pakir kami jumpa sign-board yang menunjuk arah ke restoran Hameediyah. Siap dengan tanda tapak kaki lagi.


Kami sampai di bahagian belakang restoran dan masuk ikut pintu belakang. Kami sampai dalam 10.30am dan bernasib baik kerana merupakan pelanggan ke 4 atau 5 beratur membuat pesanan. Selepas makan, kami dapati ramai untuk beratur panjang hingga ke bahagian luar restoran.

Cadangan asal ingin ke Bukit Bendera yang seingat kami, last pergi ke sana adalah pada zaman sebelum internet lagi. Tetapi lokasi THE TOP Penang Theme Park tidak jauh dari Lebuh Campbell, lalu kami tukar plan untuk ke situ. Lagipun, theme park ini baru bagi kami dan belum pernah diziarahi.


Kami beli dua tiket masuk untuk The Top Rainbow Skywalk (Single Entry) sahaja dan dua lagi untuk The Top Fun Pass (Multiple Entries). Jangan lupa untuk guna myKAD untuk diskaun (rakyat Malaysia) dan lagi diskaun untuk pesara kerajaan (dengan menunjukkan kad pesara).

Sambil menunggu yang explore theme park ini dengan tiket Fun Pass, kami yang hanya ambil tiket Rainbow Skywalk ini minum kopi di TOP View Restaurant & Lounge sambil menikmati pemandangan Pulau Penang dari bangunan tinggi ini.

 
  
 

Test rasa gayat dengan lantai 'see-through' di bahagian dalam banguan dan di Rainbow Skywalk di bahagian luar View Restaurant & Lounge. 



Selepas Asar barulah mereka-mereka habis menjelajah theme park dan kami terus pulang ke KL. Singgah dulu sebentar untuk beli Jeruk Madu Pak Ali sebelum sampai malam di KL dengan menempuh hujan lebat sebelum Ipoh, Perak.


No comments:

Post a Comment

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...