Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Wednesday 29 July 2015

Jun 2015 - Vienna, Austria

03/06/2015 till 05/06/2015

Keretapi Railjet dari Budapest (Keleti) ke Vienna (Wien Westbahnhof)


Dari stesen Wien Westbahnhof, kami ambil metro U6 menghala ke Floridsdorf, ke stesen Alser Strasse (hentian ke-4). Dari sini, naik Tram 43 menghala Schottentor, untuk turun di stesen Alser Strabe (hentian pertama), lebihkurang 50 meter dari apartment penginapan Hotel-Pension Astra.

Penjaga apartment sangatlah membantu, menerangkan tentang tempat-tempat menarik dan pengangkutan yang perlu diambil. Jadi adalah sedikit gambaran di mana hendak bermula cerita di Vienna.



Oleh kerana hari esoknya (04/06/2015) seluruh Vienna bercuti untuk hari Corpus Christi, kami keluar petang tu juga untuk bersiar-siar ke bandar sambil mencari Hard Rock Cafe.  Penjaga apartment juga berpesan supaya membeli bekalan makanan kerana semua kedai akan ditutup.


Hentian menunggu Tram dekat sangat dengan apartment, boleh menaiki tram no 43 atau tram 44 untuk ke bandar.  Kami menaiki tram 43 berhenti di Schottentor.. kemudian naik pula tram ? (tak ingat dah no. tram) dan kemudiannya turun di station berhadapan dengan Vienna State Opera. Tourist information terletak di Albertina museum, yang tidak jauh dari state opera.

State Opera

Laluan tram berhadapan Vienna State Opera... pening juga untuk memahaminya...


Masa untuk balik ke tempat penginapan..


Semasa dalam tram, terserempak dengan si kawan "pelik itu".. dan berjaya merakam gambarnya...



Hari berikutnya, iaitu hari cuti umum bagi Vienna, kami berkunjung ke kawasan tarikan pelancongan Vienna.  Kebanyakan tempat-tempat menarik berada disepanjang Ringstrasse road.  Bermula di hentian  Schottentor, mula-mula kami berkunjung ke Universitat.  Sebelahan dengannya ialah Rathausplatz.  Tak tersedar kaki melangkah hingga sampai ke Parliament, walaupun dengan pass harian metro, boleh saja jika hop in dengan tram.  Kami selesa berjalan kaki bersantai meninjau keindahan senibina bangunan dan di beberapa tempat ada free wifi.

Sekitar Rathauspark

 


BurgTheater



Vienna City Hall

 
 
 
 

Tidak berapa jauh dari Rathauspark, adalah kawasan bangunan Parlimen Vienna..


Historic Centre of Vienna adalah salahsatu kawasan yang disenaraikan di dalam senarai UNESCO's World Heritage site.


Di seberang jalan bersebelahan Historic Center adalah kawasan Old City.  Ada perarakan menyambut hari Corpus Christi ("The Last Supper", iaitu sehari sebelum Jesus dipercayai disalib)


Kawasan "Old City Vienna"

(Pandangan pintu masuk Old City dari seberang jalan)

(Pemandangan kawasan hadapan)

(Perarakan "Corpus Christi" di Old City)


(Replica Wien Vienna dipamerkan di Old City)





Pemandangan setelah keluar melalui "pintu belakang" kawasan Old City. Singgah untuk meninjau Tourist Information Center yang terletak di Albertina Museum.


Di kawasan Stephen Church, sesak dengan local yang menyambut Corpus Christi untuk memulakan acara mereka di gereja ini, dan juga pelancong.  Kami mencari stesen metro Stephansplatz untuk kembali ke tempat penginapan.. sebelum ke Schonbrunn Palace, (artikel selepas ini) di sebelah petang nanti..


Votivkirche - gambar dari seberang jalan


No comments:

Post a Comment

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...