Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Friday 8 September 2017

Percutian Keluarga ke Bangkok, Ogos 2017

Percutian keluarga selama seminggu ke Bangkok (dari 25/8/2017 hingga 31/8/2017) bermula dengan penerbangan MAS MH796 dari KLIA ke Survanabhumi (BKK) pada 25/8/2017 yang sepatutnya berlepas pada 10:15 malam dan mendarat pada jam 11:20 malam (waktu Bangkok). Agaknya oleh kerana cuaca yang tidak baik pada malam itu, kami dapati banyak penerbangan telah mengalami kelewatan.

Penerbangan kami lewat 45 minit dari jadual asal dan apabila menghampiri Bangkok (lebihkurang 75km dari lapangan terbang) sekali lagi pesawat mengalami kelewatan apabila terpaksa berlegar di ruang udara selama setengah jam lebih,  akibat cuaca di Survanabhumi tidak mengizinkan untuk mendarat.

Akhirnya kami mendarat pada hampir pukul 1 pagi waktu Bangkok. Urusan di kaunter imigrasi agak cepat tetapi bagasi pula yang lambat tiba, kena menunggu seketika.

Perkara pertama kami lakukan bila sampai adalah membeli simkad di airport untuk capaian internet melalui mobile data.  Kami beli Happy Tourist SIM dari dtac. THB299 untuk unlimited* internet selama seminggu dan sedikit call credit.

* walaupun tanpa had, kelajuan 4G nya akan berkurangan apabila kuotanya dicapai.

Teksi ke Hotel/Apartment Regent

Dari balai ketibaan, turun ke level 1, di bahagian luarnya ada mesin tiket teksi yang memberikan nombor giliran. Kami mengambil nombor giliran di mesin teksi bersaiz besar (teksi van) kerana teksi biasa tidak dapat memuatkan kesemua bagasi yang kami bawa. Teksi van agak terhad, jadi kami kena tunggu seketika untuk teksi van sampai.

Sepatutnya teksi menggunakan meter tapi, pemandu memberi alasan pagi buta dan meminta bayaran sebanyak THB400 untuk ke hotel. Kalau tidak puas hati, boleh saja rakam gambar lesen teksi yang terpampang di dashboard teksi dan buat aduan (sememangpun disaran oleh pihak berkuasa Thai untuk berbuat demikian) tetapi kami kira sebagai 'sedekah' sahaja memandangkan pemandu teksi mencari rezeki. Lagipun THB400 tidaklah keterlaluan untuk sebuah teksi besar.

TIPS - Apabila sampai di BKK, anda boleh juga naik ke aras Balai Berlepas untuk mendapatkan teksi yang juga banyak menghantar penumpang-penumpang untuk berlepas. Mungkin ianya lebih murah/kurang kerenah untuk menggunakan meter. Seeloknya-eloknya ambillah penerbangan yang sampai (dan berlepas) di luar waktu puncak untuk cuba mengelakkan traffic jam.

Hotel/Apartment Penginapan di Bangkok

Kami memilih Apartment/Hotel Regent Ramkhamhaeng oleh kerana dua sebab utama. Ianya berstatus 'HALAL' dan mempunyai bilik untuk memuatkan kami berempat dalam satu bilik (Apartment).

Lokasinya tidak berapa jauh dari pusat bandar dan senang bergerak menggunakan bas (tapi agak rumit sekiranya tidak fasih bahasa Thai). Anda juga boleh berjalan kaki ke jeti 'water taxi' terdekat untuk ke stesen Bangkok Mass Transit System (BTS) terdekat.

Semasa menempah penginapan ini kami telah tersilap tarikh check in. Kami menempah untuk check in pada 26/8 kerana kami memang mengagak akan sampai lepas tengah malam, iaitu tarikh 26/8 (penerbangan kami 25/8 malam). Setelah menempah penginapan dari Kelab Percutian kami, barulah kami sedar sepatutnya kami menempah untuk check in pada 25/8 kerana waktu check in selalunya pada 2 petang.

Harga bilik untuk 4 orang (2 katil Queen) termasuk sarapan pagi yang kami dapat dari  Kelab Percutian kami adalah lebihkurang RM98/semalam. Untuk check in pada 25/8 itu, kami menempahnya dari Agoda, oleh kerana kami masih ada points yang belum digunakan, di samping kami dapati harga tawaran dari Agoda adalah lebih baik dari tawaran-tawaran website lain. Harga dari Agoda adalah lebihkurang RM180/semalam - perbezaan RM80 semalam. Agak ketara jika dibandingkan dengan harga yang lebih murah yang kami dapat dari Kelab Percutian kami.

(Laluan ke bilik - "MINTAK TULUNG KURANG SUARA" ye?)

Restoran Bunga Raya Regent

Regent Ramkhamhaeng banyak juga menggunakan papan tanda bahasa Melayu. Ramai dari staffnya juga fasih berbahasa Melayu loghat Selatan Thai. Mereka lebih faham berbahasa Melayu daripada Inggeris. Restoran hotel tempat kami sarapan pagi (dan juga makan malam sebanyak tiga kali) juga dinamakan 'Bunga Raya'. Hotel Malaysia ke ini? Rasanya kami ada terbaca yang ownernya orang Arab/Middle East.

Di antara lauk yang pernah kami pesan semasa makan malam di Restoran Bunga Raya..

(Tom Yam ni sedap dan tidak pedas)

Hari pertama sampai, selepas tidur lebih sikit (kerana sampai jam 2 pagi buta) dan bersarapan, kami terus ke Chatuchak Market (entri selepas ini).

Sebelah malamnya, kami berjalan kaki untuk ke 'Night Market' dan meninjau suasana di malam hari di sekitar Ramkhamhaeng.  Deretan kedai pasar malam kebanyakan menjual pakaian, jeans dan pelbagai.  Kami berjalan agak jauh sehingga sampai ke bahagian menjual barangan terpakai dan makanan.  Kebetulan hujan turun lebat dan kami herhenti seketika menunggu hujan reda sebelum berpatah balik ke hotel.

Jamnya lebih teruk dari Kuala Lumpur, tapi lebihbaik dari Jakarta (kata orang). Tapi List 2017 kata Bangkok yang paling teruk di dunia. Di Bangkok ni, pemandu teksi sering beri alasan 'traffic jam' pada siang hari, dan bila tidak 'jam' di sebelah malam, alasan mereka pula adalah 'tengah malam'. Jadi pandai-pandailah mempertimbangkannya dengan wajar.

Kami selalu check harga perjalanan dengan Uber/Grab sebagai panduan. Bila pemandu teksi tidak mahu menggunakan meter, kami akan bersetuju bila harga yang disebut hampir sama dengan harga di Uber/Grab.  Beberapa kali kami dapati yang  teksi mengguna meter tambangnya lebih murah sedikit dari Uber/Grab. Perbezaan harga yang tidak berapa ketara agaknya menyebabkan Uber/Grab tidak begitu popular di sini, di samping pihak berkuasanya yang lebih serus dalam soal perlesenan pemanduan teksi (info  dari salah seorang pemandu teksi yang kami naiki)

(Pemandangan biasa di Bangkok - Terlentuk dalam jam)

1 comment:

1. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

LAKE TOBA TOUR 05 DAYS – 04 NIGHT
    02 SAMOSIR ISLAND, 01 NIGHT BERASTAGI, 01 NIGHT MEDAN

MARKET : MALAYSIA
    ITINERARY : PRIVATE TOUR

DAY 1 : MEDAN – PARAPAT – SAMOSIR ISLAND
    Arrival at Kualanamu International Airport will be welcomed by Tour Guide/Driver. After meeting services drive to Parapat via Pematang Siantar. Enroute you will enjoy a nice view with palm and cocoa estates. Stop over at Paten Shop for relax and shopping local snacks. Lunch will served in restaurant . Arrive in Parapat by ferry /boat transfer to Samosir Island. Check in at botel and dinner will be servet at resturant or hotel.

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND TOUR
    Breakfast in hotel. In the morning by boat charter cruise to Samosir Isalnd to visit Tomok village to see the ancient tomb of King Sidabutar and Ambarita traditional village. Shopping Tours. Lunch will be served in restaurant. Afternoon free program and enjoy the Lake Toba. Dinner at restaurant.

DAY 3 : SAMOSIR – PARAPAT - BERASTAGI
    Breakfast at hotel. By boat /ferry transfer to Parapat. Leave Parapat for Berastagi through marjarunjung valley. Enjoy ginger tea and fried bananas (personal expenses). Stop at Sipiso Piso waterfall to see this magnificent 110 metres tall waterfall drops from Karo highland with back ground the view of Lake Toba. Proceed to Berastagi and arrival in Berastagi visit the central fruit market to buy tropical fruits, vegetables and flowers. Check in at hotel. Dinner at restaurant

DAY 4 : BERASTAGI – MEDAN
    Breakfast at hotel. Drive to Medan via Sembahe the windy road and enjoy a nice view from Puncak Sibolangit. Arrive in Medan to visit Maimun Palace to see the Palace of the Sultan of Deli which was established on 1888 and Grand mosque at Jalan Mesjid Raya. Lunch in restaurant. Shopping Tour. Check an hotel and Dinner at restaurant. Free program

DAY 5 : HOTEL – AIRPORT
    Breakfast at hotel. Free program until time transfer to Kualanamu International Airport for return flight. Tour End.

SERVICES TERMASUK :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
    • DRIVER
    • PATROL
    • EKSIDENT INSURANCE
    • GOVERNMENT TAX

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...