Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Friday 24 January 2020

Una National Park, Bosnia - Kembara Balkan (November 2019)

Isnin - 11/11/2020

Perjalanan kami dari Mostar ke Martin Brod, sebuah perkampungan di Bihac, memakan masa lebih 4 jam dengan jarak lebih kurang 340 km. Mengikut ramalan cuaca katanya tak hujan hari ni..  jadi kami pun bertolak awal pagi dengan harapan sempat menziarah ke Una National Park pada hari sama.  Rentas bahagian tengah menuju ke arah barat laut Bosnia.  Jalanraya agak kecil di banjaran gunung.  Di suatu tempat awan rendah memenuhi pemandangan dengan jarak penglihatan dalam 20-30 meter sahaja.  Lereng gunung di penuhi awan atau kabus yang memutih.. eh! terkonfius pula .. kami ni atas pesawat ke apa...  


Semasa menghampiri Martin Brod, kami ditahan oleh 2 anggota polis di tepi jalan.

"Speak English?" tanya seorang tu apabila dia mendekati kereta kami. Lesen memandu dan paspot kami diperiksa, kemudian pemandu diarahkan keluar dari kereta lalu berjalan ke depan menghampiri seorang lagi anggota polis.

(Lebihkurang beginilah kami disuruh pull-over, cuma seragam polis tu bewarna hitam lengan panjang dalam keadaan cuaca agak sejuk)
"Your passenger did not wear seat-belt", katanya sambil mengunjukkan passenger sebelah driver. Mana boleh! Kalau tak pakai seat-belt, kereta tu akan bising alarmnya. Even passenger yang belakang pun, kalau tak pakai, kereta ini akan bising. Cuba explain pada polis itu. Dalam hati, ni kes nak pau ke?? Lepas tu sembang-sembang dengan dia tanya jalan ke arah Una National Park. Passenger depan buka seat belt setelah kereta berhenti, tu sebabnya polis tu cari hal, agaknya. Anyway, kami dibenarkan berlalu pergi tanpa apa-apa hal selepas itu.  


Penginapan di Martin Brod, rumah kampung sebiji dengan ruangan yang agak kecil tapi selesa. Tiada heater, habis longgokan kayu yang dibekalkan oleh host, kami bakar untuk memanaskan rumah. Tidak cukup dengan bekalan kayu dalam rumah, kami habiskan juga longgokan kayu extra yang dibekalkan di luar rumah. Memang sejuk cuaca di sini pada waktu malam.


Kawasan sekitar penginapan, cantik juga pemandangannya. Seronok bersiar-siar di sekeliling.


Entrance No. 5 ke  Martin Brod (Una National Park) terletak lebihkurang 400m dari rumah penginapan. Bayaran masuk sebanyak 5 Bosnian Mark seorang.  


Hanya kami bertiga sahaja yang menziarah airterjun di Martin Brod waktu itu.  Rasanya nak duduk lama-lama menikmati keindahan airterjun yang luar biasa ini.  Tapi tidak mampu bertahan lama,  dalam cuaca yang sejuk dan basah dengan tempias air terjun...  kami kesejukan.  


Selesai di Entrance 5, kami ke Entrance 3 Strbacki buk, pula.  Bayaran masuk ialah 7 BM seorang.  Airterjun ini terletak di sempadan di antara Bosnia dan Croatia. Di sebelah Croatia, adalah airterjun Plitvice National Park yang telah kami ziarahi dulu pada tahun 2015.

Jaraknya lebihkurang 27km dari Martin Brod.  Ada sebahagian jalan berdebu tanpa tar (dalam 6km) yang kami tempuhi dalam perjalanan ke Strbacki buk.


Perjalanan ini juga melewati pekan kecil Kulen Vakuf di mana penduduknya adalah majoriti muslim.  Di sini ada beberapa penginapan, mungkin boleh walk-in, sebab semasa mengoogle penginapan di Kulen Vakuf tak banyak info yang keluar.


Jalan untuk sampai ke entrance 3 airterjun di Strbacki buk, adalah agak sempit, berlopak dan ada juga yang tidak ber-tar. Semasa melewati perkampungan di sini, kami nampak papan-papan tanda kedai bertulisan jawi.


Kami santai bersiar-siar di kawasan airterjun Strbacki buk ini, yang lebih luas kawasannya daripada airterjun di Martin Brod.  Lewat petang bila satu2nya store kecil menutup kedainya, kami pun ikut balik juga.  Tak ramai pengunjung, hanya beberapa orang sahaja. Pada yang gemar sukan rafting datanglah ke sini pada musim yang sesuai. pasti best sangat .. sungai yang lebar dan level kesukaran yang berbeza2.  





No comments:

Post a Comment

Facebook Badge

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...